LA CONQUISTA DE LA TIERRA PERDIDA (Conquest aka El bárbaro). Lucio Fulci 1983

Més de 2 anys he tardat en abordar un producte de l’estimat tiet Fulci de cara al blog. Admirat i denostat a parts desiguals, des de l’època videoclubera de cuando era pequeña i de forma inconcient, val a dir, amb l’imponent caràtula de l’èxit Quella casa acanto di cimitero emmarcada amb la capsa inconfusible «profondo rosso» dels de José Frade; fins al llegendari visionat de Nueva York bajo el terror de los zombi com a descubriment i per fi obsessiu seguiment de l’autor romà, m’he tornat, ja fa molts anys, en un defensor aguerrit de la seva obra i en cul·lepcionista consumat de la seva filmografia. Sent de la generació dels Bava, Margheritti, Leone i Lenzi, va ratllar a gran nivell com a artesà en l’època post “Miracolo” (Una sul’altra, Una Lucertola con la pelle di donna, Non si savieza un paperino, Beatrice Cenci, Le colt cantarono la morte e fu tempo di massacro), i es va desmarcar de la narrativa del mainstream americà en plena época de decadència del cinema de gènere europeu convertint-se en un irreductible i molt personal, més que contacontes, conta malsons (L’Aldilà, Quella casa acanto…, Manhattan Baby, Paura nella cittá dei morti viventi, o la que ens ocupa Conquest) i, a la manera d’en Jess Franco, va morir «con las botas puestas» fent cinema de gènere recolzant-se en una indústria, a finals dels 80, inexistent. Fulci es prenia molt seriosament el cinema de gènere i, com passava amb el nostre Paul Naschy, a vegades podia anar mancat de qualitat o de recursos, però sempre sobrat de passió.

20160117_103307-1

La conquista de la tierra perdida és la personal proposta i resposta d’en Fulci a la moda “Conan”. Sense massa explicacions, el jove Ilias (Andrea Ochipinti) s’en va a fer un viatje iniciàtic a una terra plena de perills per acabar enfrontant-se a la maleïda Ocron (Sabrina Siani) amb idea de tornar al seu poble i transmetre el seu bagatge i experiència. Per combrate-la, li donen un arc màgic que acabarà sent objecte de desig de les forces del mal. En el camí, es troba a Mace (Jorge Rivero), enemic de tots els humans  i defensor dels animals, que acabarà donant un cop de mà a en Ilias.

Mace (Rivero) i Ilias (Occhipinti), els dos protagonistes inspirats en Conan i Perseo respectivament

Mace (Rivero) i Ilias (Occhipinti), els dos protagonistes inspirats en Conan i Perseo respectivament

Si haveu vist la trilogia dels zombis, o la  mateixa Manhattan Baby o Roma. Año 2072, los gladiadores, no cal que us digui res de Fulci darrrera la càmera: violents zooms que urguen en la carnassa, enfocaments molestos a contrallums, ralentís i dilatacions temporals que allarguen el patiment de les víctimes, i muntatge i planificació dislocats (a l’inici hi ha tres plans consecutius on s’alterna una sortida o posta de sol amb un altre de més elevat i no sabem si és un error de racord o una provocació més del mestre Fulci), sempre com si hi hagués una vocació expressa de voler incomodar a la persona que está veient un “Fulci”, com si hagués la intenció de provocar  que l’espectador es revolqués en la seva butaca igual com el qui somia i es revolca en el llit quan té un mal son. En aquest cas va acompanyat d’una excel·lent fotografía de Juamma Ulloa, brumosa, vespertina i onírica i d’una banda sonora del Goblin Simonneti, que, com diu Javier G. Romero «se involucra en la historia enfocando el score a la manera descriptivo-narrativa tradicional: las flautas simuladas consiguen un acertado  efecto de naturalismo que armoniza con la época retratada, así como también existen ciertos pasajes new age para evocar la magia y la superstición propias del período».

lobby card mexicà.

lobby card mexicà.

La narrativa artaudiana d’en Fulci, assincopada, il·lògica, que enfatitza i es dilata en tot allò que és horrible i dóna molt poques opcions a la cordura és el que més em fascina d’ell i és una llàstima que, essent capaç de lo millor, després ho tiri tot per terra amb uns efectes cutres o amb escenes absolutament lamentables. Com en aquesta peli: igual a les famoses aranyes del tot a cent (i mal disimulades) que ens fa remoure l’estòmac a L’aldilà, a Conquest alterna efectes especials molt aconseguits (quan parteixen per la meitat a una indígena, escena que em remet a l’actual Bone Tomahawk) amb d’altres de lo més cutres (els ocells animatrònics que auguren les accions dels herois). Igualment, després de les bones cotes de sensacions que s’aconsegueix a llarg de tota la peli, el final de la mateixa no pot ser més precipitat, mal acabat i carent de qualsevol clímax que provoqui una major satisfacció. Però vaja, aquest trencament del comú desencadenament dels fets cap a un final més o menys èpic, dramàtic o transcendental, també és marca de la casa d’en Fulci i, acabi bé o malament la peli, ens deixa en un estat d’insatisfacció per no poder fer la convenient catarsi amb els herois que vencen o que perden (recordo també el final de Paura nella cittá… gairebé no hi ha lluita per combatre els zombies i després de tot, amb l’epíleg surrealista, alguna cosa encara va malament, per no parlar de la ceguera dels protagonistes a L’aldilà). En Conquest, l’heroicitat del protagonista és tan minsa a l’escena final que, més que per les seves habilitats com a guerrer, sembla que el desenllaç sigui fruit d’una casual fatalitat. Les pelis de Fulci sempre estan envoltades d’un àurea de surreal pesimisme, acabin bé o malament, amb un predomini d’absurd existencialisme que, en Conquest es pot traduir en una (diria) evident desgana per part del director en filmar un “happy ending”. Així doncs, fins i tot aquest final terriblement penós de Conquest s’el pot agafar per la vessant d’una firma personal i d’autoria més que per la de la xapussa inconscient. It’s up to you…

Ilias en una de tantes escenes oníriques

Ilias en una de tantes escenes oníriques

Sigui com sigui, i agradi o no agradi, el tiet Fulci agafa un guió (per cert, de José Antonio de la Loma, entre d’altres) diria que qualitativament per sota dels de l’època del conanxploit (2) i aconsegueix un producte més interessant, si cal, que la majoria. Això es deu a la seva personal visió, ja que, tot i pertànyer generacionalment als autors del peplum italià de finals dels 50 i 60 (que no autoralment, quan en aquella època estava avessat a fer comèdia), es desmarca dels cànons de l’aventura tradicional per oferir-nos una mescla d’aventura bàrbara i horror:  per una banda, s’ens mostra d’una manera cruenta com regna la llei del més fort. En Fulci no escatima amb exemples i l’escena paradigmàtica és quan la indígena a lo En busca del fuego (Gioia Scola) és salvada per Ilias d’una serp i, alhora ell és defensat d’uns bàrbars secuaços d’Ocron per Mace amb una aparició estelar amb ralentí (però curiosament sense contrapicat), fins que entren en escena dos monstres a lo Chewbacca que ataquen al vencedor de l’anterior combat.

Gioia Scola, la indígena (i l'escena) que ens remet a "En busca del fuego".

Gioia Scola, la indígena (i l’escena) que ens remet a «En busca del fuego».

Per altra banda, Fulci afegeix a les habituals acròbacies d’esgrima de pacotilla els seus recurrents zooms o plans detall de la carn com sol fer en els reputats spaguetti gore; tot un «teatre de la crueltat»marca de la casa. Tanmateix l’ambient al voltant d’Ocron es caracteritza per la posada en escena infernal i, tot i que no representa cap novetat demonitzar el dolent de la peli en l’sword&sorcery, Fulci aprofita que l’habitual bruixa comparsa en aquests productes sigui en aquest cas l’enemiga principal i ofereix un espectacle pervers on els rituals sexuals i les invocacions ocultistes agafen protagonisme. També cal mencionar el destí d’Ilias, una mena de Perseo i, per tant, d’heroi positiu grecollatí, que l’allunya del món salvatge que ha descobert en el seu viatge iniciàtic.

Ocron (Sabrina Siani) amb els seus rituals demoníacs.

Ocron (Sabrina Siani) amb els seus rituals demoníacs.

Conquest, un pinícula injustament oblidada dins la seva filmografia i sovint menyspreada (3), segurament per pertànyer a un gènere d’exploits de la més baixa qualitat que s’hagi vist mai, però permet unir dins el marc de la xapussseria habitual de l’sword & sorcery dues ments que tenen en comú com enfocar el sentit de l’horror fantàstic i de la violència bàrbara, la del tiet Fulci i la de Robert E. Howard (i que em perdonin els puretes aquest aparellament). 8/10

(1) A Antología del cine fantástico italiano.

(2) Ator l’invincibile, tot i copiar descaradament el llibret de Conan the Barbarian utilitzant aranyes en comptes de serps, o La guerra del ferro: ironmaster amb el seu plantejament antropològic de baratillo o la mateixa Deathstalker amb la seva descarada vocació sexploit però sense renunciar a la trama artúrica d’aventures, o The barbarians amb el seu tufillo a «los felices 80» i una història recolzada amb més mitjans dels habituals superen amb escreix el plantejament gairebé absurd del guió de Conquest.

(3) Com vaig dir en el seu moment, un dels comentaris que em va fer tirar enrera en la compra del monogràfic sobre Fulci de Javi Pueyo és quan diu, en referència a Conquest:»no nos vamos a detener mucho».

 

3 comentarios en “LA CONQUISTA DE LA TIERRA PERDIDA (Conquest aka El bárbaro). Lucio Fulci 1983

  1. Primer de tot, que sinó m’enrotllo i després m’oblido de preguntar: Flores, la serp que comentes és «Atoriana»?

    En Lluci Fulci una bonica història d’amor entre ambcuatres (Fulci–> BonderWoy–> Flores –> Prenda). Tot va començar quan el senyor Bonderwoy ens va recomanar i deixar per les nostres setmanes culturals al pis gore de Barça: «Nueva York bajo e terror de los zombis» en format «Glorios VHS», una caràtula trempant amb la seva esquerda en la part transparent que protegeix la cinta. A partir d’un visionat sense previa informació (això va ser el punt d’inflexió) vam descobrir el món d’en Fulci i del exploit en general i que hi ha vida més enllà dels zombis de Romero. Per mi, va ser un (sub)gènere més a tenir en compte i l’incorporo al meu ventall de totterrenyisme que sempre se m’ha caracteritzat, pel Flores una autèntica revel.lació espiritual, el qual a portat a dia d’avui, i sense dubte algun, a tenir una de les cul.lepcions, de tot el percal que porta el segell exploit made in italia (giallo, terror, sword & sorcery, spaghuetti western…), més completes del món mundial, excluint italia per motius d’origen (FLORES!!! em d’anar a Roma a pillar fatu!!!!). Per tant i per tancar l’Efemèrides de torn només exclamar: MIRA QUE HAS FET!!!!! WOY!!!! evidentment és culpa teva!!!!:
    Desde fer cançons popi punk rockeres dedicat al món Fulci («Fulci’s Monsters», Zenobites 2001), desde fer sessions nadalenques amb «Aquella casa al lado de cementerio», el qual va sortir una frase feta pels qui no entenen el món a on vivim (el nostre clar) : «Richi Fulchis i aquestes merdes» (David «the tall» 2002) a agressions físiques per tal d’aconseguir el VHS de «el más allá» (Videoclub Hollywood, Reus, Av Carrilet, estiu del 2003) i ho més greu de tot, tenir simpatia per les seleccions esportives italianes, tot això i més es per culpa d’en Woy, el nostre pacient 0.

    Sobre la ressenya, com ja he dit molts cops és d’assignatura de 4’5 crèdits del Màster: subgéneres cinematogràfics. 5.5: Sword & Sorcery. Plas, plas, plas and «one more time» (Sputnik Primavera dels 2002) plas.

  2. Fora rotllos sobre que si la cinta, que si la peli, que si res …
    La culpa, a part de la cinta, i a títol personal, sempre ha sigut el póster de la Gorgon de la cara del zombie fulci. Flipant !. Amb cucs i de tot.
    Llavors ja vam veure que el Fulci no se andaba con nonterias. Llàstima que el púlbi autòcton ho va veure un pèl tard. En la roda de Sitges de l’any no sé qué, estab ell insitu i 4 gats. Per l’amor de Dèu !!!
    A la peli que comenta magistralment, com és habitual, el Flores; a mi em va molar. Sí que és aburridota, però té uns ingredients que la fa especialment fantàstica (o màgica).
    Per cert, Conquest sí que va ser considerada al cap dels temps quan, crec que ers la distro «blue underground» va treure l’edició DVD i posteriorment el bluray, format que tant estimeu algú/uns de per aquí.

    Review 10 Flores.

  3. «Ator l’invincibile» és el títol original del primer Ator, el de les aranyes, i que calca bastant la història de Conan, on es fa un culte a una deesa serp. «Ator l’invincibile 2» és el de la serp de peluix (en un dels moments més cutres de la història del cinema mundial).
    Bravo Prenda! pel la confesió vital de la nostra relació amb en Fulci. Concís però sense deixar detall. Lo millor de tota la entrada. Se m’ha caigut la llagrimeta de riure, però també de la nostàlgia.
    Sobre edicions de «Conquest», n’hi ha una de 3 discs amb postals i poster: 2 dvd’s amb les versions uncut i grindhouse i un cd amb la soundtrack, cosa que reafirma l’observació d’en Woy.
    Grazie a tutti i due!

Deja un comentario